مقالات پزشکی

مقالات پزشکی

مقالات پزشکی

مقالات پزشکی

نقش سویا در کاهش مقدار اسپرم

نقش سویا در کاهش مقدار اسپرم

آیا این امر می تواند قابلیت باروری را به خصوص در مردان دارای اضافه وزن و یا چاق تحت تاثیر قرار دهد؟

محققین دانشگاه هاروارد گزارش می دهند که قرار دادن سو یا در تقریبا نصفی از وعده غذایی هر روز می تواند مقدار اسپرم را کاهش دهد و باعث ناباروری در مردان می شود ، به خصوص در مردان چاق.

دلیل این ارتباط یعنی مصرف سویا و تاثیر بر مقدار سویا هنوز مشخص نیست. محققین تصور می کنند که سویا مقدار فعالیت استروژن را افزایش می دهد و این خود تاثیر منفی روی تولید اسپرم دارد و همچنین باعث ایجاد تداخل در سایر سیگنالهای هورمونی می شود.ارتباط و وابستگی شدیدی بین استروژن و ایزوفلاون ها ی موجود در سویا و ارتباط آنها در باروری و سایر اختلالات تولید مثلی
وجود دارد. محققین نشان داده اند که ایزوفلاونها و استروژن تاثیر منفی بالقوه ای بر تولید مثل و کاهش باروری در حیوانات دارد.

اما مدارک راجع به این موثر در انسانها کم است.بنابر این از نظرمحققان تا زمان قطعی شدن این فرضیه نباید خوردن سویا را قدغن کرد. در مطالعه ای که به منظور اثبات این فرضیه انجام شده ا ز۹۹ مرد در موردن خوردن ۱۵ نوع غذا ی حاوی سویا در ۳ ماه گذشته سوال شده است. غذاهایی که به نوعی در آنها از سویا استفاده شده است یا ترکیب اصلی آن از سویا است عبارتند از : توفو(خمیر سویا)، تمپه(نوعی غذا که با خمیر سویا طبخ می شود)، بیکن، شیر سویا، پنیر ، ماست ، بستنی وو……..
و درنهایت محققان پی بردند که مردانی که سویای بیشتری در ترکیبات غذایی خود مصرف نموده اند به مقدار ۴۱ میلیون اسپرم کمتر در هر میلی لیترمایع منی خود نسبت به سایر مردان دارند. مقدار نورمال اسپرم بین ۸۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون در هر میلی لیتر مایع منی است. بعلاوه محققین دریافته اند که ارتباط بین مصرف سویا و تولید اسپرم در مردان با اضافه وزن و چاق بیشتر است. زیرا مردان با اضافه وزن و چاق استروژن بیشتری تولید می کنند و مصرف سویا مقدار این استروژن را حتی افزایش می دهد. علت تولید استروژن بیشتر در افراد چاق این است که بافت های چربی در افراد چاق هورمون های مردانه را تبدیل به هورمون های زنانه می کند و د ر نتیجه ترکیبی از منابع استروژنی (نظیر سویا ) و همچنین استروژن تولید شده توسط بدن ، این تاثیر مضر را در مردان چاق و دارای اضافه وزن دو چندان می کند.
از این گذشته ارتباط بین سویا و تولید اسپرم در مردانی که اسپرم بیشتری تولید می کنند به مراتب قوی تر است. و درنتیجه تاثیر منفی سویا در این افراد بیشتر است. اما این امر نمی تواند نگران کننده باشد زیرا با مصرف سویا توسط این افراد مقدار تولید اسپرم در این افراد به حد نورمال می رسد و نمی تواند تاثیری روی قدرت باروری این افراد داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد