مقالات پزشکی

مقالات پزشکی

مقالات پزشکی

مقالات پزشکی

نکاتی پیرامون متد گفتگو


اگر به دنبال برقراری ارتباط مناسب هستید، باید بدانید که این کار مستلزم تمرین، ممارست و تلاش فراوان است. بدون برقراری ارتباط هماهنگ، تقریباً حل کلیه مشکلات و کشمش های خانوادگی غیر ممکن می نماید. اگر شما دچار مشکلاتی...

اگر به دنبال برقراری ارتباط مناسب هستید، باید بدانید که این کار مستلزم تمرین، ممارست و تلاش فراوان است. بدون برقراری ارتباط هماهنگ، تقریباً حل کلیه مشکلات و کشمش های خانوادگی غیر ممکن می نماید. اگر شما دچار مشکلاتی در برقراری رابطه هستید، به دنبال کمک می گردید و یا در پی چند توصیه مفید می باشد، میتوانید این مقاله را مطالعه نمایید.

1- به خاطر داشته باشید که در یک بحث، قرار نیست کسی " برنده" شود. اگر در نهایت به نتیجه ای که برای هر دو طرف مقبول باشد، نرسید، آنگاه هیچ یک از طرفین پیروز تلقی نمی شوند.

2- مصالحه و سازش از انواع بهترین ابزارها برای برقراری گفتگوی سالم به شمار میروند. پیش از اینکه بخواهید در مورد مشکلات خود به بحث بنشینید، بر روی تمام روش های ممکن در حل مشکلات خود، به دقت فکر کنید. باید بیشتر بر روی روش هایی تمرکز کنید که با احتساب به آنها بتوانید مشکلات را با یک درک دو جانبه رفع نمایید.

3- وقتیکه زمان بحث کردن در مورد موضوعات حساس فرا می رسد، سعی کنید با دید مثبت پیش بروید. به جای اینکه یکدفعه شروع کنید به مشاجره و جدل، گفتگو را اینطور آغاز کنید که هر یک از شرکا باید در رابطه به رشد و ارتقا دست پیدا کند، بعد بگویید علاقمندید تا در مورد پاره ای از مسائل که موجب بهبود وضعیت خودتان می شود با او به صحبت بنشیند. بهتر است که ابتدا از مسائل مثبت شروع کنید و بعد کم کم به سمت مسائل جدی تر، تغییر مسیر دهید.

4- به حرف های طرف مقابل به دقت گوش دهید و بازتاب فکری خود را مستقیماً به او منتقل کنید. باید کاری کنید که او مطمئن شود شما حرف هایش را درک می کنید. اگر از عبارت " چیزی که من از تو شنیدم این است که .........." یکی از بهترین راههایی است که به واسطه آن می توانید مطمئن شوید که منظور طرف مقابل را به درستی درک کرده اید.

5- برای نشان دادن "کارت وقت اضافه" هیچ تردیدی به دل راه ندهید. اگر بحث شما بیش از اندازه حاد شود، به راحتی می توانید آنرا متوقف کنید. همچنین اگر از دایره عقل و منطق خارج نیز شد، بهتر است ادامه آنرا به زمان و یا مکان دیگری که تصور میکنید ممکن است نتیجه بهتری بگیرید، موکول کنید.

6- مطمئن شوید که حرکت اعضای بدن، حالات چهره، و تن صدایتان، با پیغامی که قصد دارید به طرف مقابل منتقل کنید، در یک راستا قرار دارند. یکی از پژوهش های اخیر حاکی از این مطلب است که 55% از منظور باطنی شما به وسیله حالت صورت و حرکات اعضای بدن به طرف مقابل منتقل می شوند. این در حالی است که تنها 7% از مفاهیم احساساتی به صورت شفاهی قابل انتقال می باشد.

7- صادق باشید، حرف های خود را به طور مستقیم بیان کنید و در موضوعات عینی با هم به بحث بپردازید. اگر وارد مشاجره ای شوید که در آن هدف خود را معین نکرده باشید، مطمئن باشید که به هیچ کجا نخواهید رسید.

8- اگر تصور می کنید که نمی توانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید، حداقل سعی کنید بحث را با یک جمله مثبت به پایان برسانید. مثلاً: "خوشحالم که هر دو توانستیم احساساتمان را با هم در میان بگذاریم، بهتر است بعداً نیز در مورد این مطلب با هم گفتگو کنیم تا به راه حل بهتری برسیم."

9- هیچ گاه سعی نکنید با لحن تند شروع به خوار کردن طرف مقابل نمایید. عقاید طرف مقابل را بی ارزش فرض نکنید و هیچ گاه او را به تمسخر نگیرید. در عوض، با دقت به حرف های شریک زندگی خود گوش دهید و بعد دلیل مخالفت خود را با برهان و منطق و با رعایت کامل احترام، با او در میان بگذارید.

10- ادامه کار خود را رها نکنید. اگر در حال صحبت کردن در مورد مسائل و مشکلات مالی هستید و ناگهان بحث های احساسی دیگر به میان کشیده می شوند، باید بدانید که شما تنها در هر زمان تنها می توانید بر روی یک موضوع خاص تمرکز کنید، در غیر اینصورت نه تنها به راه حل نمی رسید، بلکه پرخاش و نزاع نیز به وجود خواهد آمد.

گاهی اوقات شاید لازم باشد از یک نفر سوم کمک بگیرید تا بتوانید بطور موثر با هم ارتباط برقرار کنید. یک مشاور و یا رواندرمانگر خانواده، می تواند مشکلاتی که حل آنها به نظر شما غیر ممکن می آید را به راحتی از میان بردارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد