مقالات پزشکی

مقالات پزشکی

مقالات پزشکی

مقالات پزشکی

آنتی بیوتیک ها در درمان آنفلونزاهای ویروسی کاربرد ندارند

آنتی بیوتیک ها در درمان آنفلونزاهای ویروسی کاربرد ندارند

 یک پزشک عمومی معتقد است: آنتی بیوتیک در درمان آنفلونزاهای ناشی از ویروس کاربرد ندارد و درمان این نوع آنفلونزا عمدتا با استراحت و داروهای ساده صورت می گیرد.

دکترمحمدرضا ادیبان در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه کرمانشاه، آنفلونزا را یک بیماری تنفسی حاد عنوان کرد که دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را درگیر می کند و با شدت های متفاوت در فصل های سرد سال و در ماه هایی که تراکم جمعیتی افزایش می یابد، شیوع پیدا می کند.

وی گفت: ویروس های ایجاد کننده این بیماری بسیار متنوع بوده و همه گیری شدیدی را ایجاد می کنند.

این پزشک با بیان اینکه شدیدترین همه گیری آنفلونزا از طریق ویروس نوع A ایجاد می شود، در خصوص علائم بالینی این بیماری نیز، اظهار داشت: آنفلونزا معمولا شروع ناگهانی دارد و با علایمی نظیر سردرد، تب و لرز، درد عضلانی، بی حالی، سرفه و گلو درد تظاهر می یابد.

وی ادامه داد: درد عضلانی عمدتا در ناحیه پاها و کمر شایع تر است و فرد را مجبور به استراحت می کند.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه عوارض آنفلونزا معمولا در افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که بیماری های زمینه ای از جمله مشکلات قلبی و ریوی، دیابت، اختلالات کلیوی و نقص سیستم ایمنی دارند شدیدتر است، افزود: مهمترین عارضه این بیماری پنومونی (سینه پهلو) می باشد که گاها با تب مداوم، تنگی نفس و حتی خلط خونی مشاهده می شود.

تشدید سینوزیت و عفونت گوش میانی در کودکان از جمله دیگر عوارض آنفلونزا است که وی به آنها اشاره کرد.

دکتر ادیبان در خصوص درمان آنفلونزا هم خاطرنشان کرد: مصرف مایعات، استراحت، استفاده از استامینوفن و داروهای ضد ویروسی بهترین روش های درمان این بیماری است.

این پزشک عمومی یاد آور شد: درمان آنتی بیوتیکی تنها در صورت تشدید عوارض سینوزیت و ایجاد عفونت به کار می رود.

دکتر ادیبان با تاکید بر لزوم استفاده از واکسن آنفلونزا برای افراد در معرض خطر، تصریح کرد: کودکان شش ماه تا پنج سال، زنان باردار، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماریهای ریوی و قلبی، بیماران کلیوی و مبتلایان به ایدز و تالاسمی و کارکنان مراکز بهداشت و پرستاران از جمله مهمترین این گروه ها هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد